Diario de Ibiza

Diario de Ibiza

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Reportatge

Duelistes sobre l'escenari

El formenterer Miquel Costa participa al Torneig de Dramatúrgia de les Illes Balears amb la tragicomèdia 'Torna a casa ara mateix

L'escriptor, amb els actors ja a l'escenari.

Una investigadora de Pfizer que, d'aquí a quinze o setze anys, explica al seu marit un secret de laboratori que ha estat guardant molt temps: va crear unes píndoles al laboratori capaces de reordenar la conducta dels humans (apetències sexuals, opinió política...) i, com no podia fer un assaig clínic, les ha provat amb la família. Ell inclós, òbviament. Aquest és, en versió molt resumida, el punt de partida de 'Torna a casa ara mateix', l'obra amb què Miquel Costa, president d'Espai Frumentària, va participar al Torneig de Dramatúrgia de les Illes Balears. «Normalment la majoria dels convidats són de Mallorca, i aquest cop ha estat el primer en què partricipava un formenterer», explica Miquel, ja de tornada del seu assalt teatral amb el mallorquí Bernat Molina-Bosch.

El formenterer va rebre la convidada de Produccions del Ferro a ser un dels quatre dramaturgs del campionat el passat estiu.«Devia ser juny o juliol», recorda, quan li van fer la proposta i li varen explicar les bases del torneig: una obra d'uns 45 minuts, interpretada per dos actors i que passàs alguna cosa que a un dels personatges li canviàs la vida. Un text que devia estar llest per representar-se tres o quatre mesos després, al torneig, on les quatre obres s'enfrontarien, de dos en dos, davant del públic.

De Palma a Formentera

De Palma a Formentera

La proposta va entusiasmar Miguel, que explica que li va servir per fer una cosa que encara no havia provat: escriure un text purament escènic. Escriure no li ve de nou, però al teatre sol dedicar-se més a la direcció. «Si no me criden per participar mai no hagués escrit aquesta peça. Aquest és precisament l'objectiu del torneig, animar la gent a escriure teatre. Més enllà de si guanyes o no, ja has escrit una obra de teatre», explica el formenterer. No li va resultar fàcil. «Es més complicat del que sembla i més per a un novell», comenta.

A més, un cop escrit i posat dalt d'un escenari per al concurs, el text ja ha començat a caminar, de manera que, més tard o més d'hora, s'estrenarà per al públic. «No es quedarà a un calaix», indica Miquel, que ja ha promés a les xarxes que 'Torna a casa ara mateix' es podrà veure a Formentera. Com a mínim. De fet, ja ha començat a revisar-la de cara a aquesta nova vida de l'obra.

La idea li va venir molt d'hora: «Quan em va cridar Toni Gomila per convidar-me i explicar-me la proposta, automàticament em va venir una idea al cap». L'obra de teatre —«un text anticipatiu»— s'ambienta «en una futura República Catalana» i és una tragicomèdia amb crítica social i sàtira política que ha resultat més còmica del que ell mateix pensava.

Això ho va descobrir a Mallorca, durant el torneig, amb la interpretació que varen fer els actors que li varen assignar per al campionat: Apolònia Serra i Joan Maria Pascual. Els autors, explica el formenterer, no saben quins actors els tocaran. De fet, es troben per primer cop per al torneig, on, tot i que ells s'han llegit l'obra, no han treballat amb el text. Això ho fan allà, de la mà de l'autor, que és qui els dona les indicacions. «Teníem un parell d'hores per treballar junts el text, que és una mica complicat», explica Miquel, que recorda que aquesta primera trobada amb Apolònia Serra i Joan Maria Pascual va ser al mateix teatre on es va celebrar el campionat, el Mar i Terra de Palma. A sobre de l'escenari, per a la representació, les normes del torneig establien que només hi podia haver, com a molt, una taula i dos cadires. Els actors, això sí, podien tenir els textos, per llegir-los.

Les semifinals

Les semifinals

«Es celebra una primera vetllada, una semifinal, en què es duen a escena dos de les obres participants i el públic, que suposadament no coneix els autors, vota. La que guanya passa a la final. Això es repeteix una altra vegada amb els altres dos textos i els dos guanyadors s'enfronten a la final», detalla Miquel. «El vot del públic va triar l'altra obra, un text preciós de Bernat Molina-Bosch».

«Va ser una molt bona experiència», afirma l'escriptor de Formentera, tot i que la covid va condicionar molt els aspectes més socials de la competició. No varen poder fer les típiques tertúlies ni confraternitzar. «La gent deia que per això havia set una edició més freda que la dels altres anys», comenta Miquel, que assegura que, tot i això, va ser una trobada «molt bona» en aquest any tan estrany.

Miquel Costa reconeix que la cultura ha estat molt colpejada enguany per la pandèmia, però fuig de les queixes i del victimisme: «És veritat que s'han hagut de suspendre exposicions i obres de teatre, però qui realment ho estan passant malament són els sanitaris». «El teatre està sempre en crisi. Entenc com estam i precisament els qui ens dedicam a la cultura ens hem d'adaptar», continua el president d'Espai Frumentària, que ja està revisant 'Torna a casa ara mateix'. Li agradaria representar-la de cara a la temporada vinent. Té pendent, explica, mostrar-li a Vicent Ferrer Mayans, l'autèntic dramaturg de la companyia, Confessa que precisament perquè ell és l'expert en textos dramàtics li fa una mica de vergonya mostrar-li el seu. Però ho farà. «Si hi ha algú que m'hagi ensenyat escriptura de teatre és ell. Aprenc cada dia amb ell», afirma el formenterer, que confessa que seria «molt divertit» aprofitar que s'ha estrenat en un text purament escènic per escriure alguna obra «a quatre mans».

Compartir el artículo

stats